Hier volgt het overzicht van De Laatste Winkel in het nieuws

NOS Journaal

Trouw

Het Parool

Radio 1

AT5

Radio 5

Amsterdam FM

Quote.nl

Glamour.nl

AFK

Voordekunst

Twitter

Een onsje hoop en een flinke portie baldadigheid: bij De Laatste Winkel is alles te koop

door: Myrel Morskate

Wat geef jij je geliefden voor kerst dit jaar? Sokken? Een vaas? Een blender? Een boek? Een spelletje? Allemaal nuttige dingen, kunnen ze vast goed gebruiken. Je gunt het je moeder/geliefde/oom ook zo, omdat ze zo lief zijn, of vaak op je kinderen passen, of zo hard werken. Het liefst zou je ze nog meer geven: je zusje bijvoorbeeld zou weleens een schop onder haar kont kunnen gebruiken, omdat ze maar in dat parttime baantje blijft hangen en niet durft te solliciteren voor iets beters. Die vriend van je heeft wat zelfspot nodig, soms neemt hij zichzelf veel te serieus met zijn hipsterbaard en dat bierbrouwen in de kelder. 

Zelf zou je het liefst erkenning van je vader op je lijstje zetten dit jaar; hij heeft zo weinig aandacht voor je, terwijl je zo hard hebt gewerkt de afgelopen tijd.

Maar goed, dat soort dingen kan je niet op je lijstje zetten, want die dingen kan je niet kopen. Toch?

Dat kon inderdaad niet. Tot De Laatste Winkel verscheen. 10 december 2015 opende op de Haarlemmerdijk in Amsterdam een winkel waar je zelfs die belangrijke maar immateriële zaken kunt aanschaffen. De Laatste Winkel is een winkel voor ‘immateriële materialen’; producten die precies die dingen beschikbaar maken die je de mensen om je heen en jezelf zo gunt. Volgens een van de initiatiefnemers van de winkel, Robin van Gelder, streven ze er met hun winkel naar om het consumentisme af te maken:

“De aanleiding voor het oprichten van De Laatste Winkel was dat een vriend van mij een ‘hamburgerstamper’ voor zijn verjaardag kreeg – een apparaat met als enige functie het maken van hele nette, precies ronde hamburgers. Ik verbaasde me erover dat het aanbod voor consumenten zo specifiek en gedetailleerd was geworden. Toen ik bleef rondkijken kwam ik nog veel meer van dat soort dingen tegen: een opblaasbare barbecue, een roombotersnijhandvat, een slee voor honden… Je kon het zo gek niet bedenken of het was te koop. Maar de behoeftes die eigenlijk het meest belangrijk zijn, zoals waardering of een luisterend oor, immateriële behoeftes, die waren nog helemaal niet te koop. Daardoor was het consumentisme nog sterk gelimiteerd. Wij dachten: kunnen wij deze behoeftes niet in materiële vorm beschikbaar stellen? Dan is het consumentisme pas echt compleet.”

Het resultaat, een jaar nadat het idee was geboren, is de eerste serie producten die nu te zien is op de Haarlemmerdijk 41. Je kunt er binnenlopen en een beetje baldadigheid kopen – er hangt een groot vel bubbeltjespapier van het plafond tot de grond, met een lint er omheen en een bordje ernaast met de tekst: ‘DO NOT TOUCH’. Krijg je dan niet zin om stiekem toch zo’n bubbeltje te laten knappen? Zelfreflectie is er ook te koop – een constructie van houten balken en strategisch geplaatste spiegeltjes waardoor je jezelf van bovenaf kan zien.

Meer dan 20 producten telt de eerste collectie in totaal. Maar dit is slechts het begin, vertelt Van Gelder’s partner en medeoprichter Sebastiaan van Lunteren: “We willen liefst alle immateriële behoeftes materieel gaan vervullen. Daarom willen we ook zoveel mogelijk in gesprek met de consument, om erachter te komen waar nog meer behoefte aan is. Het is onze missie om het consumentisme volledig te voltooien.” 

Kortom, het wordt de laatste winkel die de consument nodig heeft om alles te kunnen kopen. Een ambitieuze maar toepasselijke naam dus, De Laatste Winkel.

Maar wat gaat er gebeuren, als deze winkel de laatste behoeftes verkoopbaar maakt, het consumentisme af maakt, en alles verkrijgbaar is in ruil voor geld? 

Kunnen we dan een goed doel oprichten en geld inzamelen voor doosjes geluk die we naar rampgebieden kunnen zenden? Kunnen we empathiebommen fabriceren om deze boven conflictsituaties uit de lucht te laten vallen? Kunnen we straks eenzame mannen een glaasje moederliefde aanbieden? Multinationals met miljarden aan omzet per jaar een lading moreel plichtsbesef laten bezorgen? Drinkende tieners wijsheid? Onzekere vijftigers eigenwaarde? Verlaten vaders hoop?

Of worden we straks verslaafd aan enkel individuele porties roem, bewondering, en succes?

Wie worden wij, consumenten, als we alles kunnen kopen?